torsdag 11. juli 2013

Mansuit



Etter å ha våknet fra drømmen så skal en fortsatt bevege seg i verden. Man skal forsatt inn i kontekst og for å samhandle må vi ikle oss egoets kostyme, in-personifisere selvet. Forskjellen er at man spiller rollen som seg selv uten å forveksle karakteren med den man er. Det er dette som menes med, -i verden men ikke av den. Når du tror du er karakteren er du bare ego og det finnes bare ett ego, like ille i meg som i alle andre. Ego har som oppgave å vedlikeholde illusjonen, uten illusjonen forsvinner ego og det søker slik bare å overleve. Når vi er i ego er mantraet søk men ikke finn, det blir aldri fornøyd er alltid på det neste og er aldri tilfreds, det lever i fremtiden og kan ikke være tilstede i nuet. Ego er redd for det som er sant, det vakre og for kjærlighet. Ego forsøker å kontrollere gjennom frykt. Det spiller på usikkerhet, våre tvil og på de menneskene som bevisst spiller på disse for å holde oss tilbakeDu kan ikke kvitte deg med egoet men du kan slutte å gi det energi, da forsvinner det, du kan og pusse, snu begrensninger til overflod og skape en bedre drøm, men ego er ego. Et ego må ha noe å tro på, mene, ego viser seg frem ved å vise sine meninger og gjennom emosjoner. Ego skriker til verden: kom se på meg, se på meningene mine, kom å se hva jeg tror på- og ja, alt er like usant (like sant). Om det ikke nytter så sier ego, jeg har gått på den og den skolen, jobbet i den og den bedriften, jeg kjenner den og den- da, må du vel ta meg på alvor, gi meg anerkjennelse for meningene mine for hva jeg tror på, eller hva?

Before enlightenment, you're a human being like everyone you see. During enlightenment you realize the human being you thought you were is a character in a play, and that the world you thought you were in is just a stage, so you go through a process of radical de-construction of your character to see what's left when it's gone. The result isn't enlightened self or true self, it's no -self. When it's all over it's time to be a human being in the world again, and that means slipping back into costume and getting back on stage.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar